Om at være en gennemsnitlig 7’er

Om at være en gennemsnitlig 7’er

IMG_7537

Den sidste måneds tid har jeg været stærkt optaget af diverse eksaminer. Nu er det hele afsluttet, og i disse dage tjekker jeg derfor ofte min selvbetjening på Blackboard (mit universitets intranet) for at se, om der nu er tikket en endelig karakter ind. Normalt er jeg ikke fan af at skrive vidt og bredt om mine karakterer, men i dette tilfælde vil jeg gøre en undtagelse, da jeg har observeret en væsentlig ting i forbindelse med karaktergivningen, som jeg synes er meget vigtig at få belyst.

Jeg er en af de studerende, der altid har ligget meget gennemsnitligt. Gennem min bachelor i medievidenskab på AU fik jeg et 4-tal, et 10-tal og resten 7’ere. Jeg har altså vænnet mig til, at mine karakterer ofte ligger på en solid 7’er. Når det er sagt, så ændrer det dog ikke på, at jeg stadig oplever en uforløst følelse, når dette tal endnu engang dukker op på computerskærmen. “Igen”, tænker jeg. Jeg er ikke glad, jeg er ikke ked af det – jeg er bare sådan lidt midt imellem. Og netop denne følelse synes jeg er væsentligt at få sat fokus på, da det ifølge mig er et godt billede på et rigtig stort problem i dagens uddannelsessystemet.

Som I jo nok ved, svarer det nye 7-tal på den gamle 13-skala til både karakteren 8 og 9. Men nu er de to karakterer så slået sammen til én. Karakteren 7 kan altså være mange ting – er der tale om et stort 7-tal? Er der tale om et lille 7-tal? Vi har alle tænkt tanken. Efter min mening er den nuværende karakterskala medvirkende til at negligere det gode ved at få de midterste karakterer. Det er ligesom om, at man først rigtig er glad og først rigtig får et klap på skulderen, når man kan fortælle omverdenen, at man har fået en to-cifret karakter. Alt under kan være ligegyldigt. Jeg ved, at jeg sætter den på spidsen, men jeg synes faktisk, at det er et reelt problem.

Jeg tror dybest set der ligger en frygt for at være ”gennemsnitlig”. For det at ligge på gennemsnittet er det samme som at være normal, og det at være normal ses af mange som noget kedeligt og indholdsløst. Så hellere opleve de store udsving, både gode og dårlige, i stedet for at ligge i den grå midterzone.

Følelsen af at få 10 eller 12 er fantastisk, og den under jeg til hver en tid mine medstuderende og selvfølgelig også mig selv. Men jeg synes samtidig, at vi skal være bedre til at give os selv og hinanden et klap på skulderen, når vi ikke lige når op på de to cifrede-karakterer, som så mange studerende i dag stræber efter. At ligge på 4 og 7 er også godt. Det viser også, at du har styr på dit stof.

Så næste gang, du får et 4- eller 7-tal, så prøv lige at stoppe op en gang og se tingene lidt oppefra. Spørg evt. din underviser, om han/hun kan knytte et par kommentarer til din overordnede præstation. Tit er det slet ikke så slemt, som man ofte går og tror. Faktisk tværtimod.

Og lad mig så lige slutteligt minde på, at 12-tallet faktisk svarer til det gamle 11- og 13-tal. Ved 12-tallet er der altså tale om en ekstraordinær og nærmest sublim præstation. Ifølge mig er der alt for mange, der får 12 i dag. Kald mig traditionel, men dette er også et udmærket eksempel på, at karakterer skal tages med et gran salt.

Længe leve det at være gennemsnitlig! 🙂

xx

25 Comments
Lise-Lotte
2 years siden

Jeg er SÅ enig! Og så er jeg i øvrigt selv "den evige 7'er", hvilket jeg efterhånden har affundet mig med - selv om jeg oplever det samme som du beskriver, når karakteren tikker ind. Det har dog klart hjulpet mig at være i praktik, hvor jeg flere gange fik bekræftet, at karaktererne faktisk ikke betyder noget som helst. Så hvis jeg er tilfreds med min præstation, er det klart det vigtigste - uanset hvad den så ligger til, så længe den er bestået ;-)

susannekinnerup
2 years siden

Hej Lise-Lotte, Du har fuldstændig ret. Når man kommer ud i virkeligheden, finder man ud af, at karakterer ikke betyder noget som helst. Jeg har det på samme måde. Lad os stå sammen! ;)

Kira
2 years siden

Du er sej, Susanne! Hurra for at gøre op med karakterræset!

susannekinnerup
2 years siden

Oh yeah! ;)

Eva
2 years siden

Jeg fejrede ikke engang at jeg blev færdig med en kandidat fordi jeg var middelmådig og endda og sluttede af med et 4 tal...det føltes så ligegyldigt. Selvom jeg egentlig var stolt over at jeg kom igennem...så var det bare ikke nok til festivias!

susannekinnerup
2 years siden

Der rammer du hovedet på sømmet. Det er nemlig det, jeg synes er rigtig ærgerligt. Du afsluttede en kandidat - og det er da for vildt!! Så skidt med karakteren :) Du må lave en sen fejring ;)

Ida
2 years siden

Det er så rigtigt. Og det er egentlig helt forkert, at det skal være sådan. Jeg stemmer for den gamle skala - der var man sgu glad for en 9'er!

susannekinnerup
2 years siden

Hej Ida, Jeg er enig - den gamle karakterskala var mere nuanceret end den nye :)

Ida
2 years siden

Du har så evigt ret. I januar fik jeg et 10-tal for et stort fag på kandidatstudet på psykologi. Jeg blev først glad og lettet, men da jeg så statistikken over, hvordan karaktererne var fordelt på min årgang, og at de fleste havde fået 10 til den eksamen, forsvandt glæden overraskende hurtigt. Så følte jeg mig normal og ikke "ekstra god" længere. Det peger jo egentlig bare på endnu et problem, nemlig sammenligningen! Og dét er jo virkelig noget, som karakterer giver mulighed for. På en indholdsløs måde!

susannekinnerup
2 years siden

Hej Ida, Jeg kunne ikke være mere enig. Sammenligningen er netop roden til alt ondt! Du fik en 10-tal, som jo er SUPER flot, og stadig var du ikke tilfreds, da du så, hvad dine medstuderende fik. Det er bare endnu en god grund til, at vi skal blive bedre til at anerkende hinandens arbejde og blive bedre til at se det som en personlig udvikling :)

J
2 years siden

Kunne ikke være mere enig. Men der er dog en ting - 12 svarer IKKE til 11 og 13! Kun 11. Karakteren 13 (den ekstraordinære præstation) blev afskaffet med den nye skala, netop for at det skulle være lettere at få de høje karaktere (hvad man så synes om det er noget andet.. :/ ).

susannekinnerup
2 years siden

God pointe. Jeg synes i den grad ikke, at det er udpræget godt, at det nu er lettere at få høje karakterer. Tværtimod. Der er nærmest gået inflation i de mange 12-taller, der bliver givet. Noget som også åbner op for diskussion om de tårnhøje gennemsnit på diverse uddannelser. Det er en ond cirkel.

M. Møller
2 years siden

Nu ved jeg ikke hvordan det fungere hos jer. Men et 4 tal betyder man kun kan 55-65% af stoffet. Når nu der sidder en og dimensionere en bro er det så fedt at vide at kun 55-65% af den er gennemtænkt? Nej uddannelsen er bygget således op at hvis man ved det man skal da får man 12. På en dårlig dag får man 10 (80-90% af stoffet). Et 7-tal er således kun 66-79% af stoffet, så medmindre det er et stort 7-tal ja så mangler der altså fra 1/4 til 1/5 del af pensum - det er ikke godt nok. Meningen med uddannelsen må være at lære 100% - derfor er 4 og 7 altså ikke nogen god karakter. Hvis man ikke får mere end det, da burde man: 1: bruge mere tid på det. 2: finde et andet studie. 3: i det tilfælde at karaktererne er misvisende og man rent faktisk er dygtig til det, skide hul i karaktererne.

Lars
2 years siden

Livet har vist mig at succes og karriere ikke nødvendigvis er betinget af høje karakterer

susannekinnerup
2 years siden

... Og heldigvis har du i de fleste tilfælde ret! :)

anni
2 years siden

TAK!!!! for at bryde tabuet, og fortælle om middelkarakteren. Personligt oplever jeg at det er en stor skam i universitetsverdenen (og sikkert også andre steder) at man ikke opnår topkarakterer, da det bliver udlagt som om at 'karakteren 12 gives når man har forstået og styr på pensum' .... hvilket jo så gør én doven eller dum, når man får et 7-tal (som jeg også tit gør).... Kender alt for godt det med at føle sig 'middelmådig' (læs: kedelig med intet specielt at byde på), på grund af middel-karakterer. Kender også alt for godt frygten for, at det sikkert er de perfekte super-studerende der får jobbet, og at 'ingen gider ansætte en middel-karakter studerende'..... Men kun ved at vi taler om det, kan disse tanker og følelser ændres.. så TAK igen :)

7eren
2 years siden

Hvor er det bare rart at læse, at man ikke er den eneste! Jeg læser selv bachelor på medievidenskab (AU), og når man i gymnasiet var vant til at være en solid 10er (og i nogle fag en 12er), så bliver man sådan lidt 'neutral', når det igen bare var en 7er. For hvad er det? 4 er jo middel, men 7 det er bare en sådan lidt "god-opgave-men-ikke-noget-vildt". Man får jo heller ikke feedback, så man lærer desværre heller ikke noget af det. Jeg vil så gerne have et 10 tal, og jeg synes jeg gør mit bedste. Men her på universitetet skal der åbenbart en del til, før man kan opnå 10 eller 12 - og så alligevel ikke, for gennemsnittet på eksamenerne er næsten altid et godt stykke over 7, hvor de fleste får 10. Og selvom de siger, at ens fremtidige arbejdsgiver er ligeglad med karaktererne, så ser det trods alt bedre ud med en lang række gode karakterer end et par middelmådige.

Anne
2 years siden

Jeg er faktisk uenig. Middelmådighed skal ikke hyldes, det er ikke godt nok til at blive fejret. Det er bare middelmådigt. Et 4-tal viser at du har styr på halvdelen af dit stof. På universiet gælder det om at kunne bruge stoffet selv, og skabe egne relationer. Systemet hænger sammen med de taktonomiske niveauer - 10 og 12 viser at du har ramt højt nok. Redegørelse - 4tal Analyse - 7tal Diskussion - 10tal Refleksion - 12tal Øv at du ikke kan nå der op, men så må du prøve at blive bedre, og tage diskussionen med din lærer. Jeg er helt enig med at man skal spørge lærer om hvordan man kan gøre det bedre. Karaktersystemet er til for at hjælpe dig med at vurdere hvor godt styr du har på det.

susannekinnerup
2 years siden

Hej Anne :) Interessant pointe. Mit mål er dog heller ikke at rakke ned på karaktersystemet, for som du skriver, er det til for de studerendes skyld. Min holdning er dog mere åbenhed i forhold til hver enkelt studerendes forudsætninger. Et 4 eller 7-tal er også en sejr for nogen, og det synes jeg er vigtigt at anerkende.

Mikkel
2 years siden

Om at karakteren 7 er dårlig, acceptabel eller god er op til folk selv at bedømme, mange vil være tilfredse med karakteren i visse fag og skuffede over den i andre. -Men jeg synes at det virker til at der er nogle ting som du misfortolker. 1) 12 repræsenterer ikke en "ekstraordinær og nærmest sublim præstation". Karakteren gives for "den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler". Det er altså IKKE en perfekt præsentation, og grunden til at det kan virke som om at der gives for mange 12-taller er at det ikke er lig det gamle 13. Karakteren gives desuden for elevens evner i forhold til materialet, derfor bør en hel klasse sagtens kunne få 12, det afhænger ikke af om man skiller sig ud fra mængden, men om at man kender det krævede indhold. 2) Karakteren 7 kan ikke være "mange ting". Ligesom 12 er kravene for karakteren klart defineret: "Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler". Ja, for at gøre overgangen til den nye skala lettere forståelig sagde man at "8 og 9 bliver til 7". Men sandheden er at 7 er 7 - ikke mere, ikke mindre. 3) 7 er ikke gennemsnittet. Nogle tænker måske at 7 er i midten af skalaen (selvom at det egentligt er 4), og at 7 derfor må være gennemsnittet. - Men igen, sådan er det ikke. Jeg har oplevet eksaminer hvor gennemsnittet (af alle elevernes karakterer) var lige over 2.0 og andre hvor det nærmede sig 10. Karakteren 7 repræsenterer din egen indsats og præsentation, ikke gennemsnittet. Derfor mener jeg at du tager fejl i at kategorisere det sådan. Hvis man er bange for at være gennemsnitlig, intetsigende og normal så kan man måske finde tryst i at man i den virkelige verden ikke defineres ud fra tallene på sit diplom, men af en langt mere kompleks sammensætning af andre faktorer.

M for mand
2 years siden

Lige til Eurowoman-segmentet, hvor størstedelen af læserne får regelmæssige 7-taller for deres mangelfulde præstationer indenfor deres felt. Du får sgu 12 i indretning på billedet - det kan kvinder bare!

Camilla
2 years siden

Preach!! Hvor er det bare spot on! Er selv en der ligger i midten af skalaen (nogen gange kan jeg dog godt snige mig opad) og er perfektionistisk, hvilket tit ikke er en god kombination, så får jeg ikke et to-cifret tal, dunker jeg tit mig selv oven i hovedet fordi jeg ikke føler mig god nok og sådan er det jo slet ikke! Et tal definerer ikke mig! Fedt indlæg og fedt skrevet! :)

susannekinnerup
2 years siden

Præcis Camilla - couldn't agree more! :) Glad for at du kunne se dig selv i det :)

Anne
2 years siden

Til den anden Anne! At gå til eksamen er smagsdommeri, om du vil det eller ej! Jeg har siddet til en eksamen, hvor lærer ville give mig 02, mens censor ville give mig 10. Det blev en 7'er, fordi som de sagde "det var nemmest". Et andet eksempel er min studieveninde, som fik 4, fordi lærer ville give 12 og censor 00. Hvis det ikke er smagsdommeri, så ved jeg fandeme ikke, hvad det er? Når du redegør for dine eksempler på, hvorfor man får 4, 7 osv. Så holder det altså ikke stik! Bevares det gør det på papiret på de danske uddannelsessystemer. Det passer som regel bare aldrig med virkeligheden.

livsomjurastud
2 years siden

[…] og læste Susanne Kinnerup indlæg om at være en gennemsnitlig 7’er. Jeg har i forhold til Susanne altid en frygt for at gå ind på Blackboard og se mine karakter, […]

Vis mere